فهرست

ساختار کابینت روکش چوب

تفاوت کابینت روکش چوب مصنوعی با کابینت روکش چوب طبیعی چیست؟

انواع روکش چوب کابینت(طبیعی)

انواع رنگ‌های مورد استفاده در روکش چوب

فواید و معایب کابینت روکش چوب

قیمت انواع کابینت روکش چوب(طبیعی و مصنوعی) به چه عواملی بستگی دارد؟

بهترین و جدیدترین روکش کابینت آشپزخانه کدام است؟

جمع‌بندی



کابینت روکش چوب یا کابینت طرح چوب از دسته کابینت‌های کلاسیک است؛ همانطور که از اسمش واضح است کابینتی است با روکش چوب، یعنی خود کابینت تمام‌چوب نیست و فقط جهت زیبایی و طبیعی بودن، روکشی به‌ظاهر چوبی دارد. یکی از دلایل پرطرفدار بودن این نوع کابینت، شباهتی است که به کابینت تمام‌چوب دارد. درب‌های این نوع کابینت با روکش چوب پوشیده و درون آن مغز ام‌دی‌اف(MDF) وجود دارد.




ساختار کابینت روکش چوب

معمولا بدنه‌ی کابینت روکش چوب را از ورق ام‌دی‌اف(‌MDF) سفید یا نئوپان می‌سازند. درب‌ها معمولا از جنس ورق ام‌دی‌اف خام ایرانی یا خارجی می‌باشند. که یک لایه روکش یک میلی‌متری چوب‌بر پشت و روی آن توسط دستگاه پرس می‌شود. ورق‌ها پس از حکاکی توسط دستگاهCNC رنگ‌کاری می‌شوند. لازم به‌ذکر است که بگوییم ورق‌هایی که روکش آن‌ها تنها یک طرفه است در هنگام ابزار خوردن توسط دستگاهCNC تاب بر می‌دارند.
بنابراین توصیه می‌شود حتما از ورق‌های دو رو روکش استفاده کنید.
اگر شما می‌خواهید کابینتتان بسیار زیبا و جلوه‌ی بهتری در آشپزخانه داشته‌باشد پیشنهاد می‌کنیم از صفحه‌ی کورین استفاده کنید که در طراحی‌های کابینت کلاسیک استفاده می‌شود.




تفاوت کابینت روکش چوب مصنوعی با کابینت روکش چوب طبیعی چیست؟

کابینت روکش چوب مصنوعی به مدل کابینت‌هایی می‌گویند که رنگ‌های فرامید و ملامینه در آن‌ها وجود داشته باشد. اما کابینت روکش چوب طبیعی به کابینتی گفته می‌شود که روی آن از ام‌دی‌اف چوب طبیعی درختان استفاده شده باشد.
کابینت روکش چوب مصنوعی کابینتی با دکوری معمولی و ساده است که قیمت پایین‌تری نسبت به کابینت روکش طبیعی دارد.
کابینت روکش چوب طبیعی ویژگی خوبی که دارد این است که در آن‌ها از تاج و زیرچراغ و ستون استفاده شده که نما و جلوه‌ی دیگری به این نوع کابینت داده است و از آن بهتر این است که قابلیت رنگ کردن دارد و از چوب درختان مختلف می‌توان دراین نوع کابینت استفاده کرد.

روکش چوب مصنوعی
روکش چوب مصنوعی از ورقه‌های نازکی که از کاغذهای تزئینی یا غیرتزئینی ساخته می‌شود تشکیل شده است؛ سپس ورقه‌ها را آغشته به اپوکسی و رزین‌های متنوع و مختلفی مثل فنول‌فرمالدئید یا ملامین‌فرمالدئید می‌کنند؛ روکش‌ها را در حین تولید برای دوام، از اکریلیک، پی‌وی‌سی(PVC) و... استفاده می‌کنند این‌کار به پوشاندن سطوح مغز و یا ورق‌ها(ام‌دی‌اف و نئوپان) کمک می‌کند. چند مورد از رایج‌ترین روکش‌های مصنوعی کابینت:


1- های‌گلاس(High Gloss): های‌گلاس روکش پلاستیکی است که از یک طرف با پلکسی‌گلاس(Plexi Gloss) و از طرف دیگر با ماده‌ای ارزان‌تر پوشانده می‌شود. می‌توان بهترین کاربرد روکش‌ های‌گلاس را در درخشندگی آن نام برد؛ این روکش شباهت زیادی به شیشه دارد. اما نسبت به خود شیشه از وزن کمتر و مقاومت بیشتری برخوردار است. در کل روکش‌های گلاس سه نوع دیگر در زیرمجموعه‌های خود دارد که شامل: های‌گلاس، پلی‌گلاس و لمی‌گلاس(Lami Gloss) است. پلی‌گلاس بسیار براق بوده و نور را به خوبی منعکس می‌کند. بخاطر همین بیشتر در آشپزخانه‌های کم‌نور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های مهم انواع روکش‌های های‌گلاس:
1
- ظاهری براق و شفاف
2- طول عمر بالا
3- تنوع در رنگ
4- مقاوم در برابر آب
5- مقاوم در برابر رطوبت

در کل انواع روکش‌های های‌گلاس در برابر خراشیدگی بسیارحساس هستند. اما در روکش پلی‌گلاس و های‌گلاس این ضعف کمتر دیده می‌شود.
لازم‌به ذکر است که بدانید اگر در کیفیت روکش پلکسی‌گلاس دقت لازم را به خرج ندهید موقع برش روکش، لب‌پریدگی صورت می‌گیرد.

2- ملامینه(Melamine): ملامینه از قرار گرفتن نوعی پلاستیک، روی کاغذهای مخصوص به وجود می‌آید و قیمت مناسبی دارد. این روکش جزو پرکاربردترین و رایج‌ترین انواع روکش برای کابینت‌های ام‌دی‌اف و نئوپان است. در مراحل اولیه‌ی ساخت ورق کابینت(روکش)، با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، ورق را روی تخته‌های چوبی می‌چسبانند. در مراحل طی شده از چسب ملامین فرمالدئید جهت محکم بودن روکش استفاده می‌کنند. اگرمی‌خواهید کابینتی با بافت بسیار زیبا و شبیه چوب واقعی داشته‌باشید می‌توانید از بین روکش‌های ملامینه، از روکش سینکرونایز یا فوق برجسته استفاده کنید. معمولا براقی روکش ملامینه به اندازه‌ی روکش‌های های‌گلاس نیست.


ویژگی‌های مهم روکش ملامنیه:
1- قیمت مناسب
2- طول عمر بالا
3- تنوع در طرح و رنگ
4- مقاوم در برابر رطوبت، حرارت و نورخورشید
5- مقاوم در برابر خراشیدگی
6- دارای ضخامت و سطح صاف


3- پی‌وی‌سی(PVC): پی‌وی‌سی(PVC) که مخفف PolyVinyl Chloride است؛ پلاستیک فشرده‌ای است که قابلیت انعطاف‌پذیری دارد. این روکش زیبا دارای مقاومت بالایی است و قابلیت کشیده شدن روی سطوح ابزار خورده را دارد. ویژگی اصلی این ورق ضد آب بودنش است که بیشتر در قسمت‌های مرطوب و معمولا برای روکش‌های درب کابینت و لبه‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های مهم روکش پی‌وی‌سی:
1- طول عمر بالا
2- انعطاف‌پذیری بالا
3- تنوع در طرح، رنگ و ضخامت
4- مقاوم در برابر خراشیدگی و پوسیدگی
5- مقاوم در برابر رطوبت
6- نگهداری آسان

لازم‌به‌ذکر است که بدانید این نوع روکش‌ها به حرارت و گرما حساس هستند و قیمتی متوسط به بالا دارند.

4- اچ‌پی‌ال(HPL): اچ‌پی‌ال(HPL) یا High Pressure Laminate لمینتی است با فشار بالا یا به عبارتی نوعی ورق ملامینه است؛ روکش اچ‌پی‌ال از لایه‌های مختلفی(کاغذ کرافت(مقوا)، کاغذ رنگی و...) تشکیل شده که به جهت فشردگی، مقاومت بالایی به روکش می‌بخشد؛ این مقاومت می‌تواند از رطوبت، حرارت، تغییر رنگ و آلودگی شیمیایی جلوگیری کند و به عنوان روکش در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف استفاده ‌شود.
بنابراین شما می‌توانید این روکش را در اطراف اجاق‌گاز به‌کار ببرید.

ویژگی‌های مهم روکش اچ‌پی‌ال:
1- طول عمر بالا
2- انعطاف‌پذیری بالا
3- ظاهری براق
4- تنوع در طرح و رنگ
5- مقاوم در برابر تغییر رنگ
6- مقاوم در برابر سایش، خش و فشار
7- مقاوم در برابر پوسیدگی
8- شستشوی آسان

روکش چوب طبیعی
به لایه یا ورقه‌ای نازک که از چوب طبیعی باشد روکش چوب طبیعی می‌گویند. نقش و نگار خاصشان دلیل اصلی بالا بودن ارزش و قیمت این نوع روکش است.
ام‌دی‌اف(MDF) یا نئوپان و فیبر چسبنده به‌صورت لایه‌ای فشرده روی روکش قرار می‌گیرند. یکی از انواع روکش چوب طبیعی Veneer است؛ که جزو دسته روکش‌های چوب طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
می‌توانید در هر دوطرف کار یا به اصطلاح پشت و روی مغز از روکش‌های طبیعی استفاده کنید، ولی این روکش‌ها نباید درهوای بسیار مرطوب قرار بگیرند؛ هوای متعادل و استاندارد روکش‌ها بین 50 تا 80 درصد می‌باشد و در آخر می‌توان برای دوام بیشتر این روکش‌ها از یک لایه آستر روغنی استفاده کرد.




انواع روکش چوب کابینت(طبیعی)

1- راش: روکش راش دارای گره کمتری می‌باشد، ظاهر نسبتا ساده و زیبایی دارد و نسبت به روکش گردو بیشتر مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.
رنگ روکش راش صورتی مایل به قهوه‌ای و دارای لکه‌های قهوه‌ای رنگ است. روکش راش در انواع کابینت چوبی، درب چوبی، انواع کمد، انواع میز، مبلمان چوبی و تخت‌خواب به‌کار می‌رود.

2- گردو: روکش گردو وزن تقریبا سنگینی دارد به همین دلیل چنین روکشی کمتر تولید می‌شود؛ اما طرح و نقش آن محبوبیت این روکش را زیاد کرده‌است.
رنگ روکش گردو خاکستری مایل به قهوه‌ای تا رنگ تناژ تیره می‌باشد، بافت ریزی دارد و از روکش گردو برای کابینت‌های چوبی، درب چوبی، و انواع مبلمان بهره‌برداری می‌شود.

3- بلوط: روکش بلوط گره‌های نه چندان شلوغی دارد و جزو پرطرفدارترین روکش‌های مورد استفاده در تولید است.
رنگ روکش بلوط قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره است و برای انواع درب چوبی، مبلمان، صفحات میز و کابینت چوبی استفاده می‌گردد.

4- مَلَچ: ملچ خانواده‌ای شبیه به بلوط است و مانند بلوط گره‌های نه چندان شلوغی دارد و جزو پرطرفدارترین روکش‌های مورد استفاده در تولید است.
رنگ روکش ملچ قهوه‌ای مایل به قرمز است و در برخی مواقع در آن رگه‌های سبز رنگی به چشم می‌خورد. از روکش ملچ برای کابینت‌های چوبی، درب چوبی، انواع کمد، انواع مبلمان و تخت‌خواب بهره‌برداری می‌شود.




انواع رنگ‌های مورد استفاده در روکش چوب

معمولا در کابینت روکش چوب از دو نوع رنگ استفاده می‌کنند که شامل رنگپلی‌اورتان و پلی‌استرمی‌باشد؛ رنگ پلی‌اورتان از لحاظ کیفیت امتیاز بالاتری نسبت به رنگ پلی‌استر دارد، به همین دلیل هزینه‌ی رنگ پلی‌اورتان نسبت به پلی‌استر کمی بیشتر است. در کابینت روکش چوب می‌توان از ده‌ها رنگ مختلف مانند سفید، طوسی، کرم، قهوه‌ای، گردویی، ماهاگونی و… استفاده کرد. حتی می‌توانید در کابینت خود از ترکیب دو رنگ یا بیشتر استفاده کنید. اما نکته‌ای که قابل مطرح است این است که رنگ روکش‌های طبیعی باتوجه به گونه‌ی درختان متفاوت است. ولی اگر به رنگ طبیعی روکش علاقه‌ای نداشتید می‌توانید رنگ آن را تعویض کنید.




فواید و معایب کابینت روکش چوب

فواید
1- قیمت بسیار مناسب: قیمت این کابینت نسبت به ظاهر زیبایی که دارد بسیار پایین است، زیرا این کابینت از لحاظ ظاهری هیچ فرقی با کابینت تمام‌چوب ندارد. در کل قیمت کابینت روکش چوب در مقایسه با کابینت تمام‌چوب خیلی به‌صرفه‌تر است.

2- تنوع رنگی بسیار زیاد: تنوع رنگی بسیار زیادی دارد؛ حتی می‌توانید کابینتی با ترکیب رنگی دلخواه داشته باشید!!!

3- تعمیر دوباره: این کابینت منحصربه‌فرد ویژگی خوبی که دارد این است که اگر بعداز مدتی(حدودا پنج سال) تیره یا کم‌رنگ شود می‌توانید آن را رنگ زده و دوباره کابینتی عین روز اولش داشته باشید.

4- جزو زیباترین کابینت‌های کلاسیک: این کابینت بیشترین شباهت را نسبت به کابینت تمام‌چوب دارد به همین دلیل دارای زیبایی خاصی در سبک کابینت‌های کلاسیک است.



معایب
1- پایین بودن کیفیت حکاکی و ظرافت: این نوع کابینت روکش نازکی دارد؛ پس نمی‌توان بر روی این نوع ورق، حکاکی‌ها و طراحی‌هایی با عمق و ظرافت بالا انجام داد. اگر دوطرف درب‌های کابینت روکش نداشته باشند، هم ظاهری یکسان و متعادل ندارند و هم در زمان حکاکی توسط دستگاه CNC تاب بر می‌دارند.
بنابراین حتما توصیه می‌شود دوطرف کابینت روکش داشته باشد.(این نکته آن‌قدر مهم است که دوبار به آن اشاره شد.)

2- مراقبت و نگهداری زیاد: رنگ این نوع کابینت بسیار حساس و ظریف است. به همین دلیل باید در حفظ و نگهداری آن دقت داشته باشید. البته همانطور که در قبل‌تر گفتیم می‌توان دوباره آن را ترمیم کرد.

3- حساسیت در برابر رطوبت: کابینت‌های روکش چوب در برابر رطوبت، در معرض قرار گرفتن با آب، مواد شیمیایی، ضربه، حرارت و… دارای مقاومت و ظرافت پایینی هستند و به سرعت آسیب می بینند.
نکته‌ای که بسیار حائزاهمیت است این است که آن‌قدری به رطوبت و آب حساس است که اگر آب به آن برسد بعداز مدتی به ام‌دی‌اف نفوذ کرده و ظاهر کابینت را خراب می‌کند.


4- قیمت بالا نسبت به مدل کابینت‌های کلاسیک دیگر: در مورد قیمت این کابینت اگر بخواهیم صحبت کنیم همانطور که گفته شد نسبت به کابینت تمام چوب قیمت ارزان‌تر و به‌صرفه‌تری دارد. اما در مقایسه با کابینت‌های کلاسیک دیگر مانند ممبران و مدرن و... قیمت بالایی دارد.

5- کیفیت پایین نسبت به کابینت تمام‌چوب: کابینت تمام‌چوب کیفیت بالاتر و عمر بیشتری نسبت به کابینت روکش چوب دارد؛ دلیلش هم این است ‌که در کابینت روکش چوب از ام‌دی‌اف(‌MDF) و چوب‌های مختلف دیگری به کار رفته.




قیمت انواع کابینت روکش چوب(طبیعی و مصنوعی) به چه عواملی بستگی دارد؟

1- میزان ضخامت روکش مورد استفاده
2- کیفیت، مقاومت و طول عمر
3- میزان متراژ روکش مورد استفاده
4- نوع برند و کشور سازنده

1- میزان ضخامت روکش
قیمت روکش بستگی به ضخامت آن دارد، هرچه‌قدر ضخامت روکش بیشتر باشد، قاعدتا قیمتش هم بیشتر خواهد شد. پس هرچه‌قدر ساختار و ضخامت روکش نازک‌تر باشد قیمتش ارزان‌تر خواهدشد.

2- کیفیت، مقاومت و طول عمر روکش
قیمت روکش بستگی به کیفیت، مقدار مقاومت و میزان طول عمر دارد. اگر روکش کیفیت، مقاومت و طول عمر بالایی داشته باشد، قاعدتا قیمتش هم بالا خواهد بود؛ مخصوصا روکش‌های مقاوم در برابر آب، خش و حرارت! اگر هم روکش‌ کیفیت، مقاومت و طول عمر متوسطی داشته‌باشد قیمتش ارزان‌تر خواهد شد.

3- میزان متراژ روکش مورد استفاده
قیمت روکش بستگی به میزان استفاده‌ی آن روی سطح(صفحه‌ی کابینت) و درب آن دارد. بنابراین افزایش متراژ روکش کابینت باعث بالا رفتن قیمت تمام شده روکش می‌شود.

4- نوع برند و کشور سازنده
و در آخر قیمت روکش کابینت به برندهای مختلفی بستگی دارد. مثلا شما اگر از برند معروف استفاده کنید معمولا قیمت بالا خواهد رفت.




بهترین و جدیدترین روکش کابینت آشپزخانه کدام است؟

خیلی‌ها ذهنشان را درگیر این سوال می‌کنند که ما می‌خواهیم بروزترین و بهترین روکش کابینت را داشته باشیم و معمولا تمام سایت‌ها را زیر و رو می‌کنند تا آن را پیدا کنند؛ اما اصل‌کار خود شمایید!! چون بعضی افراد کیفیت، بعضی قیمت، بعضی طرح‌و نقش و دیگری هر سه موارد... بنابراین سلیقه هرکس متفاوت است و نمی‌توان گفت بهترین روکش کدام است. پس به خودتان اعتماد کنید و خریدی کامل و بی‌نقص داشته باشید... (:




جمع‌بندی

در این مقاله به فرق کابینت روکش چوب مصنوعی با کابینت روکش چوب طبیعی اشاره کردیم؛ که از نظر ما کابینتی با روکش چوب طبیعی در مقایسه با کابینت‌های کلاسیک دیگر شاید گران باشد، ولی بسیار به‌صرفه است؛ زیرا خود چوب، مخصوصا از نوع طبیعی بسیار به شما روحیه و حس شادابی می‌دهد. چوب مَلَچ که یکی از دسته چوب‌های طبیعی است بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در کل اگر روکش‌های کلاسیک مورد پسند شما هستند؛ ما به شما کابینتی با روکش چوب طبیعی پیشنهاد می‌کنیم. چرا که هم از لحاظ تعمیر یا قیمت خیلی به‌صرفه‌تر از کابینت تمام‌چوب است.