اپوکسی یا پولیپوکساید، یک بسپار ترموست است که از واکنش رزین اپوکساید با سختکنندهٔ پولیآمین یا پلی آمید حاصل میشود. اپوکسی دامنهٔ کاربرد گستردهای دارد، از جمله در مواد رنگ اپوکسی، کفپوش اپوکسی، اپوکسی گرانیتی، افآرپی و چسبها

اپوکسی یک همبسپار ترموست یا گرماسخت است؛ که از دو مادهٔ شیمیایی مختلف تشکیل شده. این دو ماده را با نام رزین و سختکننده یا فعالساز یا هاردنر میشناسند. رزین از تکپارها یا بسپارهایی با زنجیر کوتاه که در انتهایشان یک گروه اپوکساید قرار دارد تشکیل میشود؛ و هاردنر از دو نوع سیکلو آمینی برای چسبها و کفپوشهای اپوکسی بدون حلال و پلی آمید برای رنگهای اپوکسی حلال دار تشکیل میگردند که نیاز است برای خشک شدن با رزین بخوبی مخلوط شود و طی زمان مشخصی پیوند تکمیل شده و خشک میگردد.

.

خانواده ی مواد اپوکسی به دو دسته ی پلی آمین و پلی آمید تقسیم میشونددر استفاده از این مواد باید توجه داشت که پلی امید رو نمی شه قطر داد و در بیشترین حالت تا 1000 میکرون میتوانیم به آن قطر دهیم و معمولاً به صورت یک لایه ی نازک از آن استفاده میشود و به دلیل خواص انتی باکتریال و زد خورندگی بیشتر در بیمارستانها و در آزماشگاهها و لولههای صنعتی از آن استفاده میشود.

ولی مواد پلی آمین را هر چقدر که بخواهیم میتوانیم قطر بدیم و از آن در ساخت اشیاء زینتی و کفپوشها و ... استفاده میکنند

اپوکسی آمین بعلت نداشتن حلال و درنتیجه کاهش حجم بیشتر کاربرد چسب و کفپوش اپوکسی را داراست و اپوکسی پلی آمید که بیشتر به عنوان رنگ اپوکسی مورد استفاده قرار میگیرد.

.

کفپوش اپوکسی در بیمارستانها و صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند و رنگ اپوکسی گزینهٔ مناسبی برای جلوگیری از خوردگی و زنگزدگی در صنایع هستند.

در سال 1934 پل شلاک آلمانی نخستین پژوهشگری بود که موفق به سنتز رزین اپوکسی شد و اختراع را به نام خود ثبت نمود. دکتر پیر کاستان از سوئیس بود که در سال 1938 میلادی این اختراع را ثبت نمود. این اختراع را کمپانی سیبا Ciba ثبت کرد که تبدیل به یکی از سه تولیدکننده بزرگ اپوکسی در دنیا شد. این شرکت در دهه 90 میلادی دستخوش مشکلات داخلی گشت و به کمپانی هانتسمن Huntsman آمریکا واگذار شد. اما رزین اپوکسی به شکل امروزی در سال 1946 میلادی از ترکیب اپی کلروهیدرین و بیسفنول آ توسط سیلوان اوون گرینلی (Sylvan Greenlee) از کمپانی دوو-رینولدز Devoe-Reynolds سنتز و ثبت اختراع شد این کمپانی بعدها توسط کمپانی مواد شیمیایی شِل shell خریداری شد و بعد از چند بار دست به دست شدن؛ هم اکنون بخشی از شرکت هگزیون Hexion Inc آمریکا است.