به مجموعه مراحلی گفته می شود که طی آن، تکه های زائد چوب و چوب های نرم بدون استفاده را به چوب هایی با دوام بیشتر تبدیل کرده که در این روند چوب از زیبایی خاصی برخوردار می گردد.

تمام افرادی که سر و کارشان به گونه ای با چوب می باشد بعد از اتمام کار مقدار زیادی چوب زائد و ظاهرا بدون استفاده دارند یا در برخی موارد چوب هایی وجود دارند که به دلیل نرمی قابل استفاده نبوده و جز ضایعات محسوب می شوند.

در بیشتر مواقع این گونه از چوب ها به نظر غیر قابل استفاده بوده و به دور ریخته می شوند. اما در روش stabilizing می توان این چوب ها را به چوب هایی قابل استفاده و به هر رنگ دلخواه تبدیل کرد.

در این روش به گونه ای عمل می شود که با برداشتن قطعه نرم و اضافی چوب و آغشته کردن به رزین آن را به چوبی سخت و با مقاومت بالا تبدیل می کنند.

برای مقاوم کردن چوب در ابتدا باید از خشک بودن چوب اطمینان حاصل کرد، برای این کار از دستگاه رطوبت سنج استفاده می شود رطوبت چوب باید زیر ده درصد باشد. برای خشک کردن چوب می توان از دستگاهی که در آن جریان هوا وجود داشته باشد، گاز فر یا کوره استفاده نمود خشک کردن چوب را می بایست به آرامی انجام داد چرا که سرعت در این کار باعث ترک خوردن چوب می شود.

بعد از خشک کردن چوب زمان رنگ کردن آن فرا می رسد چوب را به هر رنگ دلخواه خود می توانید رنگ آمیزی کنید این کار بسیار آسان و جذاب است و محدوده رنگ های انتخابی شما بی انتها است.

برای این کار رنگ مخصوص عملیات stabilizing را انتخاب کرده و مقدار یک چهارم قاشق غذاخوری آن را با یک چهارم از قوطی رزین مخلوط می کنیم برای داشتن رنگی زیباتر و روشن تر، مقدار رنگ باید بیشتر باشد.

بعد از خشک کردن و رنگ کردن چوب زمان عملیات stabilize آغاز می شود.

برای انجام عملیات از پکیج مخصوص این کار یا از ابزارهای مناسب استفاده می شود.

در پکیج می بایست محفظه آهنی را داخل سطل استیل قرار داده و چوب ها را در محفظه و با دستگاه تعادل شناورسازی مانع از شناور شدن چوب حین عملیات شد محفظه داخل سطل استیل را با رزین پر کرده به گونه ای که چوب ها داخل آن غوطه ور باشند سطح رزین باید حدود 3سانت از سطح چوب بالاتر باشد رزینی که در این مرحله استفاده می شود بارها و بارها قابل استفاده است. درب محفظه را بسته و دستگاه تولید هوا را روشن کرده و قدرت آن را به آرامی تا آخرین درجه افزایش می دهیم. این کار مانع از جوشیدن خیلی سریع رزین می شود. بسته به ضخامت و نوع چوب، دستگاه باید از 30دقیقه تا 1ساعت روشن باشد.

چون حباب هایی که در سطح چوب ایجاد می شوند باید از بین بروند نیاز هست که رزین مقداری بجوشد و امر جوشیدن تا زمانیکه مقدار کمی از این حباب ها در سطح چوب بمانند می بایست ادامه پیدا کند همچنین تکان دادن محفظه ای که چوب داخل آن است نیز به از بین رفتن حباب ها کمک خواهد کرد. زمانیکه که حباب ها از بین رفتند دستگاه را خاموش کرده و دریچه را برداشته و به آرامی چوب ها را بیرون می آوریم. در این حالت چوب ها رزین زیادی به خود جذب نمی کنند به دلیل اینکه چوب ها در زیر دستگاه هوا ساز (vacuum) قادر نیستند رزین زیادی جذب کنند آن ها را درون رزین قرار داده و بعد از آن دستگاه تعادل شناور را بیرون می آوریم و اگر چوب ها شناور شدند مجدد این کار را تکرار می نماییم. بعد از پایان کار چوب ها را از محفظه بیرون آورده و رزین اضافی روی آن ها را پاک میکنیم. ماده رزین باقی مانده را برای استفاده مجدد داخل ظرفی ریخته و قبل از اینکه رزین حالت چسبنده بگیرد با آب و صابون ظرف را می شوییم.

بعد از آن که چوب ها آغشته به رزین شدند زمان پخت آنها فرا می رسد. قطعات چوب را داخل کاغذ فویل پیچیده و آن ها را داخل مایکروفری که از قبل با 200درجه فارنهایت گرم شده است قرار می دهیم. حرارت مایکروفر در زمان پخت بسیار اهمیت دارد، چرا که حرارت خیلی زیاد یا خیلی کم باعث خراب شدن این فرایند می شود. قطعات بزرگ زمان بیشتری نیاز دارند. بعد از 30دقیقه آن را چک کنید. چوب پخته شده حالت سخت و کریستالی دارد. و تا زمانی که هنوز رزین ها کاملا خشک نشده اند قطعات چوب باید داخل فر نگه داشته شوند. بعد از 28یا 48ساعت قابلیت برش و استفاده را دارند.